בושם בעבר שימש כמיטיב ריח גוף, כאמצעי חיטוי ואף כאמצעי מרפא. כיום בשמים אינו רק בושם, הוא מותג, מעמד חברתי, הוא זה שמראה כמה כסף אתה מרוויח, באיזה מעמד חברתי אתה והאם אימפקט חיצוני חשוב לך. החברות המייצרות את הבושם ראו למרחוק והבינו את חשיבות המיתוג והחלו כבר לפני עשרות שנים לשים דגש על שם הבושם, על טיב הריחות וכו’… בעשור האחרון החלה מהפיכה תקשורתית אדירה, התקשורת מקיפה אותנו מכל כיוון וכמעט כל מוצר רוצה להפוך למותג, כמות הפרסומות רק גדלה וגדלה, משום שזו דרך השיווק היעילה ביותר ומגיעה לכמה שיותר אנשים בעולם. כיום בעקבות הערוצים הרבים והאינטרנט לתעשייה אין גבולות והיא חוצה ימים ויבשות.
בושם – תחילת המיתוג
לפני עשרות שנים המיתוג החל בתעשיית הבגדים, היו מספר מועט של מעצבים שהפכו למעצבי על והבגדים שלהם הוחשבו למותגים. במילה מותג קיים אבסורד, מחד מותג כיום נחשב למוצר אופנתי בעל איכות גבוהה ויוקרתי, מאידך פירוש המילה מותג הוא מסחריות, משהו שנסחר הרבה ופופולארי, רוב הדברים הללו הינם דברים שאיכותם טובה, אך לאו דווקא מאוד גבוהה ויד כל משגת לקנות אותם. מותג היום באמת הפך לדבר יותר נסחר ופופולארי, חנויות כמו פוקס שמייצרים בגדים באיכות טובה, לא גבוהה ובמחיר שווה לכל נפש, הפכה למותג מסחרי מאוד ידוע ומצליח וכמוה יש עוד חברות רבות. שיטת המיתוג החלה לצבור תאוצה וחלחלה לתחומים רבים, לתחום האביזרים – תכשיטים, לתחום הרהיטים, כמעט לכל תחום אפשרי וכמובן לתחום הבשמים.
בחירת המיתוג של בושם
חברות המייצרות את הבשמים, תחילה צריכות לבחור את קהל היעד לו הן מייעדות את הבושם ולאחר מכן את סוג הריח הנכון לאותו קהל יעד. לדוגמא, אם חברה מחליטה לייעד בושם לאירועים מיוחדים, בושם מיוחד לאירועים מיוחדים, העובדה הראשונה שהחברה כבר יודעת היא שבבושם זה השימוש יהיה נדיר ולכן הריח צריך להיות מיוחד וחזק, שישאיר רושם רב עוצמה. את הריח בודק איש, אשר זה תפקידו וכמובן נתון לבקרה. לאחר שנבחר הריח, צריך לבחור את העטיפה של הבושם, משמע לבחור איזה בקבוק יכיל את הבושם. לבושם מסוג זה אפשר לבחור בקבוק קטן, לא גדול במיוחד, משום שבושם זה ישמש רק לעיתים נדירות ולכן גם אם הבקבוק יהיה קטן, הוא יישאר לזמן רב. כאשר נבחר גודל הבקבוק צריך לעצב לו צורה שתקסים את הקונה ותגרום לו לגשת אליו ולנסותו, לבחור אם הבקבוק יהיה שקוף או צבוע, בחירת מיקום תווית השם ועוד דברים רבים. יצירת מיתוג היא דבר מורכב שדורש עבודה ומחשבה רבה, הכרת האופנה העכשווית וחזון.