לבושם אישי משלך, לורנזו וילורסי יערבב: ענבר, מוסק, טונקין, שורש אירוס, קינמון ואלמוג (חלקם יקרים יותר מזהב) כותבת במאמרה הכתבת לוסי גורדן.
היסטוריה של בשמים מהמאה העשירית
יש הסוברים כי אביסנה, רופא ופילוסוף ערבי מהמאה ה- 10, גילה את תהליך הזיקוק, שמוזיל בהרבה את העלות של הכנת שמנים תמציתיים – תהליך המשמש ליצירת בשמים. הידע בזיקוק התרחב באירופה בתקופת ימי הביניים כאשר הצלבנים חזרו עם דוגמאות של תמציות ערביות.
בושם מודרני – הבושם המודרני הראשון שנעשה משמנים תמציתיים מעורבבים בתמיסת אלכוהול, יוצר ב- 1370 במצוות אליזבת, מלכת הונגריה. בושם זה נקרא ברחבי אירופה “מי הונגריה”.
אומנות בשמים פרחה בפירנצה בתקופת הרנסנס (אפילו ליאונרדו דה וינצ’י היה מומחה בזיקוק, במיוחד בדפנה), ובמאה ה- 16 בשמים ומאכלים מעודנים של פירנצה נלקחו לפריס על ידי קתרין דה מדיצ’י הכלה הצעירה של מלך צרפת לעתיד , הנרי השני, ואת הבשם האישי שלה רנטו ביאנקו. מאז ועד היום, צרפת הפכה למרכז הייצור של בושם באירופה. בשמים אלה קנו להם שם עולמי.
“שריפת קטורת שהייתה חלק מטקסים דתיים של סין העתיקה, פלישתים ומצרים העתיקה הובילה בהדרגה לשימוש אישי במוצרי בשמים,” אומר לורנזו וילורסי מפירנצה שרואה את עצמו כמי שממשיך את דרכם של אביסנה וקתרין דה מדיצ’י. לורנזו וילורסי, שילב בין האהבה שלו להיסטוריה, מסעות ואוכל מתובל למקצוע יוצא דופן: אומן בשמים.
לורנזו וילורסי – אומן בשמים יחיד במינו
כחוקר פילוסופיה, לורנזו טייל רבות באסיה ובמזרח התיכון: דרך הודו, ישראל, ירדן, סיני, לאורך הים האדום ומצרים. במצרים הוא הרגיש ממש “בבית”, כיוון שבשנות ה- 50 המוקדמות להוריו היה בוטיק, של מוצרי אומנות מפירנצה, בחצר המלך פרוק.
“אני עדיין אוהב לשוטט בלי סוף באומדורמן של חרטום ובבזארים של ירושלים העתיקה וקהיר בכדי לחפש תמציות ותבלינים. קהיר הינה המקום הטוב בעולם ללמוד על ייצור בושם,” אומר לורנזו וילורסי, שהחל את הקריירה שלו ברקיחת בשמים לחברים כתחביב ולאחר מכן החל לרקוח בשמים לפנדי, ארמאני וטרוסרדי. כיום, למרות שמוצריו לבית ולאמבט נמכרים בפורטנם ומייסון בלונדון, ברגדורף גודמן ניו יורק, בגאמפס בסן פרנציסקו, ובליין קרופורד בהונג- קונג ולאחרונה במייר במלברון, בריס בן ופורט, וגרייס ברצרס בסידני (ועוד), לורנזו מעדיף ליצור בשמים אישיים.
בשמים יחידים במינם של לורנזו (מתחילים מ- 350 דולר) בדרך כלל עולים קצת יותר ממותג. הנוסחה היא סודית ונשארת ייחודית לבעל אותו בושם. חלק מהתמציות כמו קינמון, אגוז מוסקט, שמן אלמוג וריחות של פרי הדר הם לא יקרים במיוחד. התמציות יקרות ביותר, ולכן בשמים שעשויים מהם (ענבר,מוסק, טונקין עולים 18,000 דולר לק”ג או שורש האירוס שעולה 25,000 לק”ג) יקרים יותר מזהב.
לורנזו מונה בין ארבע מאות הלקוחות הרגילים שלו שהינם אוהדים מושלמים של בושם לורנזו, את ג’קי קנדי אונסיס, לינדה אוונגליסטה, ומעצב האופנה רוברטו קפוצ’י. רוב האנשים באים לבד ובפגישה אחת בוחרים בושם לקיץ, בושם לחורף, בושם לבוקר ובושם לערב; רק חמישה אחוז באים כזוג למרות שהמטרה של כולם היא בשמים לשם “משיכה מינית”.
“כאשר קטרין דה מדיצ’י עזבה את פירנצה לצרפת בשנות ה- 50 של המאה ה- 15, היא הציגה בשמים ואת אומנות יצירת הבשמים לצרפתים. בושם פופולארי במיוחד היה יערה, שהוא פרח ריחני של עזנית (יערת הדבש): שכל תושב פירנצה השתמש בו,” אומר לורנזו.
“בתקופת הרנסנס היה קל יחסית ליצור בושם. כיום זה שונה. אנשים רוצים לייחד את עצמם עם בושם מיוחד. משהו שמעוצב לא רק כהצהרה אישית אלא גם בשמים כמעוררי מצב רוח”.
פסיכואנליזה של בשמים וחוש הריח
מאז 1981 לורנזו וילורסי ממציא בשמים בעליית גג בעל נוף עוצר נשימה של נהר הארנו ופירנצה של הרנסנס. לורנזו מוקף ב- 800 בקבוקונים צבעוניים שלהם תוויות מעוררות סקרנות כמו “רוח ים, “דשא קצוץ טרי”, ו”קש לח”, המשמשים לתהליך יצירת בשמים. לורנזו מתחיל עם שאלות על הריחות האהובים של הלקוח. לאחר מכן עוברים לשלב ההרחה של תמציות ושל בשמים. “העוצמה של הריח היא מדהימה,” אומר לורנזו, “הרבה זיכרונות ורגשות יכולים להתעורר על ידי ריח בושם מסוים”.
הפסיכואנליזה המורכבת של בשמים וחוש הריח, נמשכת כשלוש שעות ועולה 250- 200 דולר אוסטרלי, כולל בושם אישי. הכמות של כל תמצית נרשמת בתיקיה אישית המאפשרת בקלות הזמנה חוזרת של אותו בושם.
“נסיך ערבי אחד ביקש ממני בושם שיזכיר לו סוס מיוזע,” אומר לורנזו. “אולם הבקשה הכי מוזרה שיצרתי הייתה מאישה אנגליה שרצתה להזכיר את הריח של הכלב שלה שמת לאחרונה. כנראה שהצלחתי כיוון שאיך שכהיא עזבה, כל הכלבים המשוטטים בשכונה החלו ליילל ועקבו אחריה לאורך הרחוב”.
כאשר לורנזו יוצר בושם, הוא מערבב בין 30 ל- 40 תמציות מתוך 100 שהלקוח הריח. “לערבב תמציות זה כמו לחבר מוסיקה,” אומר לורנזו. “בושם נוצר מתווים שונים ולוקח זמן לחוש אותם. זה כמו סימפוניה אולם אני הוא לא זה שיוצר את הבושם שלך. אתה הוא זה שמשתמש בי ליצור את בושם עבורך. בשמים הם משהו מאוד אישי. בשמים משקפים את מה שאתה, את מי שאתה חושב שאתה ומי שאתה רוצה להיות”.